تور مجازی چیست ؟
شما متفاوت هستید، ما هم همینطور. بیایید با یکدیگر متفاوت باشیم!

تورمجازی یک فناوری نوین در بازاریابی دیجیتال و راهکاری هوشمندانه برای معرفی و اطلاع رسانی اماکن ، کسب و کار ها و اصناف مختلف است. این راهکار تبلیغاتی مبتنی بر نمایش فضاهای مختلف به صورت 360 درجه به بینندگان بوده و با شبیه سازی حضور بازدید کننده در فضای مربوطه جزئیات متعددی از آن فضا را به تصویر میکشد.
این شیوه اطلاع رسانی منحصر به فرد که تفاوت شایانی با متون پیاپی و صفحات یکنواخت وب دارد، هم دارای جذابیت های بصری بوده و هم از لحاظ جذب مخاطبان بیشتر و زمان ماندگاری طولانی تر در ذهن مخاطبان حائز اهمیت است.
همچنین اشتراک گذاری آسان تورمجازی تنها با ارسال یک لینک یا اسکن QRCODE توسط دوربین گوشی و قابلیت اجرای آن در تمامی دستگاه های هوشمند از جمله تلفن همراه ، تبلت ، لپتاپ و تلویزیون در کنار قیمت مقرون بصرفه تهیه و ساخت آن، آن را تبدیل به راه حلی نوین و هوشمندانه برای فعالیت های برندسازی و تبلیغات کسب و کار ها میکند.
گاهی، پیش میآید که دوست داریم آن لحظه را در یک مکان دیگر باشید و محو آرامش آن محیط شوید، ولی شرایطش فراهم نمیشود و به خواسته خود نمیرسید. مثلاً دوست دارید در یکی از بازارهای سنتی که در یکی از شهرهای بسیار زیبای کشور قرار دارد، قدم بزنید و خرید کنید. در شرایطی دیگر وقتی قصد سفر دارید، از قبل راجع به هتلهای آن شهر، مکانهای گردشگری و تفریحیاش، جست و جو میکنید تا اطلاعات بیشتری به دست آورید. حالا تصور کنید، همان طور که در منزل خود نشستهاید و فنجانی قهوه نوش جان میکنید، بدون اینکه چمدان لباس خود را بردارید و متحمل هزینههای زیاد شوید، امکانی برای شما فراهم شود که بتوانید در شهر یا کشور مورد علاقه خود، قدم بزنید و از تمام جاذبههای دیدنی، فرهنگی، سنتی و اجتماعی آن بازدید کنید. اشتباه نکنید، قرار نیست یک عکس یا فیلم از آن مکان را تحویل شما دهند و بگویند از تماشای آنها لذت ببرید. این امکان جذابی که فراهم میشود تا شما را غرق شگفتی و هیجان کند، تور مجازی نام دارد.
شاید برای شما جالب باشد که بدانید تور مجازی دقیقاً چیست و به چه صورت امکان سفر مجازی را فراهم میکند؟
تور مجازی چیست ؟
تور مجازی از ترکیب دو کلمه تور و مجازی تشکیل شده است که از کلمه تور به سفر یا مسافرت آن و از واژه مجازی هم به غیرحضوری بودن، اینترنتی و آنلاین بودن این سفر میرسیم. هر چیزی که از یک محیط در یک تور مسافرتی حقیقی، میبینید، به همان دقت و ظرافت، از طریق تور مجازی هم قابل مشاهده است. میتوان تور مجازی را این گونه هم تعریف کرد که یک شیوه یا امکان بازدید آنلاین از مکانهای مختلف گردشگری، موزهها، مناظر طبیعی و چشمنواز و … است.
وقتی گفته میشود تور مجازی، امکان بازدید آنلاین را فراهم میکند، حتماً انتظار دارید که دقیقاً همانطوری باشد که در حالت واقعی رخ میدهد. اگر پاسخی که دریافت میکنید، در تأیید خواسته شما باشد، حتماً تعجب خواهید کرد. بنابراین بهتر است بدانید که تور مجازی، نوع متفاوتی از عکاسی و فیلم برداری و با زاویه 360 درجه است.
در حالت معمولی، اگر با استفاده از دوربین عکاسی یا فیلم برداری، یک فیلم ضبط شود، زمانی که به تماشای آن مینشینید، مجبور هستید فقط صحنههایی را که فیلمبردار در فیلم آورده است، ببینید. در صورتی که بخواهید صحنههایی از فیلم را از زاویههای دیگر ببینید، این قابلیت، وجود ندارد. این در حالی است که تور مجازی، طوری ساخته میشود که میتوانید به سمت گوشه و کنار محیطی که مشغول گشت و گذار در آن هستید، حرکت کنید، تصویر را بچرخانید، بزرگش کنید و در بعضی از جاهایش متوقف شوید و از حضور در آن صحنه لذت ببرید.
چه کسانی میتوانند از تور مجازی استفاده کنند؟
کسانی که در حوزه گردشگری و توریستی فعالیت میکنند.
شاغلان بخش گردشگری میتوانند برای بازاریابی کسب و کار خود و همین طور معرفی بهتر خدمات و امکاناتی که ارائه میدهند، از تور مجازی بهرهمند شوند.
- صاحبان هتلها و تالارهای پذیرایی
معمولاً برای بیشتر مردم، مهم است که بدانند کدام هتل را برای سفر خود انتخاب کنند. به همین دلیل، از امکانات هتل، موقعیت جغرافیایی آن و سایر شرایطش مطلع میشوند. برای اینکه یک هتل، بتواند در فضای رقابتی با سایر همکارانش، موفق عمل کند، میتواند از طریق طراحی و تولید تور مجازی، امکان اسکان مجازی مسافران را فراهم کند. در واقع از این طریق علاوه بر اینکه به معرفی کسب و کارش پرداخته است، با جذب مخاطب و مشتری بیشتر، این حق انتخاب را به او میدهد که با خیال راحت، تصمیم گیری کند.
- باشگاههای ورزشی و تفریحی
برای تشویق مخاطب به استفاده از محیط باشگاه ورزشی، میتوان از طریق تور مجازی، او را یک بار وارد باشگاه کرد و تمام بخشها را به او نشان داد تا بتواند برای همیشه مشتری باشگاه شود. شاید خیلیها بخواهند در مورد امکانات موجود در یک باشگاه بیشتر بدانند. به همین دلیل قبل از اینکه ثبت نام کنند، میتوانند با تور مجازی باشگاه، پاسخ سؤال خود را دریافت نمایند.
- فروشگاههای مختلف
از طریق تور مجازی فروشگاه، میتوانید داخل فروشگاه شوید و از تمام محصولات و کالاهای موجود در آن بازدید کنید. لذت یک خرید واقعی را در تور مجازی تجربه کنید.
- افراد فعال در حوزه خرید و فروش ملک
مسلماً همراه شدن با مشتری برای بازدید از ملکهای مختلف مسکونی، تجاری و … در شرایط متفاوت، سختیهای خودش را هم دارد. اگر بتوانید یک تور مجازی برای محصولات خود، تهیه کنید، به راحتی میتوانید آن را در اختیار همه بازدیدکنندههای خود قرار دهید و هر کدام که مورد پسندشان بود، انتخاب کنند.
- آموزشگاههای مختلف
مدیران و صاحبان آموزشگاههای مختلف علمی، هنری، موسیقی و … میتوانند جهت اطمینان خانوادهها از کیفیت محیط آموزشی، آنها را به دیدن تور مجازی آموزشگاه دعوت کنند.
- مراکز پزشکی
معرفی آدرس و امکانات موجود در مراکز مختلف پزشکی و آزمایشگاهی میتواند از طریق تور مجازی با کیفیت بهتری انجام شود.
- رستورانها و آشپزخانهها
برای جذب مشتری و همینطور جلب اعتماد آنها در مورد کیفیت و خدمات قابل ارائه رستوران، آشپزخانه، کافی شاپ و سایر محیطهای مشابه میتوان اقدام به تهیه تور مجازی از محیط مورد نظر کرد.
- نمایشگاههای مختلف
نمایشگاههایی مثل خودرو، لوازم خانگی، لوازم ورزشی، کتاب و … میتوانند از طریق تور مجازی مشتریان بیشتری را هم داشته باشند.
- شرکتهای معتبر و معروف
تور مجازی شرکت یا هر برند مهم و معتبری میتواند برای معرفی خودش و خدماتی که ارائه میکند، کاربرد زیادی داشته باشد.
- مراکز نگهداری از سالمندان و کودکان و …
افرادی که مشغول فعالیت در خانههای سالمندان، مهدهای کودک، مراکز بهزیستی و توانبخشی و … هستند، میتوانند از طریق تهیه تور مجازی محیط شغلی خود، خانوادهها را در جریان امکانات و شرایط آنجا قرار دهند.
- سالنهای همایش و کنفرانس
خیلیها برای جلسههای مختلف خود نیاز به یک محیط مناسب برای برگزاری همایش، کنفرانس، سخنرانی و … دارند. از طرف دیگر هم، بسیاری از کسب و کارها در راستای ارائه خدماتی مثل اجاره سالن برای برگزاری این مراسم هستند. تور مجازی و آگاهی از این موقعیتها، میتواند به عنوان یک موقعیت درآمد زای مناسب برای مالکان آن محیط و همینطور شرایط مناسبی برای انتخاب راحت مکان مورد درخواست برگزار کنندگان همایش باشد.
تور مجازی برای بسیاری از مشاغل شخصی، سازمانی، عمومی، تجاری و … کاربرد دارد. درصورتی که قصد تهیه تور مجازی برای کسب و کار خود داشته باشید، این امکان هم وجود دارد که بخواهید یک صوت مشخص مثل معرفی آن محیط را در آن بگنجانید و به معرفی کاملتر بپردازید. علاوه بر این امکان ایجاد قابلیتهایی مثل مشاهده فایلها، لینک گذاری، ارتباط زنده با بازدیدکننده، کلیک روی اجزای مختلف موجود در تصویر، موزیک و بسیاری از ویژگیهای جذاب دیگر، در مراحل تولید تور مجازی فراهم میشود.
با توجه به اینکه تور مجازی، یک موقعیت بازدید آنلاین است، شرایط را طوری برای کاربر فراهم میکند که زمان زیادی را در سایت مربوط به همان تور مجازی سپری میکند. این نکته اگر از سوی کاربران مختلف تکرار شود، باعث میشود تا موتور جست و جوی گوگل، به اعتبار سایت اضافه کند و آن را از نظر سئو، ارتقا دهد. افزایش سئوی سایت، منجر به جذب مشتریان و مخاطبان بیشتر و در نتیجه افزایش سودآوری و کسب درآمد میشود. بنابراین، در صورتی که صاحب یک کسب و کار در فضای مجازی هستید، برای رونق و پیشرفت کاری خود، میتوانید از تور مجازی به عنوان یک روش بازاریابی اینترنتی مطمئن و پربازده، استفاده کنید.